Sunday, August 15, 2010

CADANGAN MENU HARIAN......




Cadangan Menu Harian (Jangan Berlapar!)
Untuk anda yang mengamalkan SD2, ini adalah cadangan menu hidangan ketika anda menjalani program diet SD2. Anda perlu kreatif untuk pelbagaikan jenis makanan (asalkan tidak memakan karbohidrat & gula) supaya tidak cepat jemu. Nikmatilah makanan anda sepenuhnya dan ubahlah cara pemakanan yang biasa supaya anda tetap dapat menurunkan berat badan. Dalam program diet ini, perlu diingat bahawa anda adalah wajib ambil sarapan pagi, makan tengahari, dan makan malam. Jika lapar, sila makan makanan seperti yang tersenarai dibawah, jangan berlapar.

Sarapan Pagi1. Telor - Mata Kerbau, Setengah masak, Omelet (Campur sausage, bawang, camsicum dan tomato)2. Sausage - Rebus, grill, slice kecil dan goreng (sekeping burger atau sebatang sausage 4g karbohidrat)3. Burger daging & ayam (tanpa roti)4. Ayam kukus dengan spices5. Fish finger / fillet (cari yang chunky kurang tepong)

Makan Tengah Hari1. Ayam, daging, ikan, makanan laut, tauhu, tempe, telor itik dan sayur dalam apa jua cara masakan.2. Yong tau fu tanpa kuey teow dan jangan ambil kuat coklat yang manis

Makan Malam1. Soup atau tomyam ayam, daging, tulang, makanan laut dengan sayur2. Sate ayam, lembu, daging, perut (kurangkan kuah & jangan makan nasi impit)3. Tahu bakar dan sotong kangkung

4. Western: Chicken Chop, Lamb Chop, Steak (kurangkan kuah & jangan makan fries)5. Sama dengan tengah hari

Snek`1. Tempe / Ikan bilis goreng dengan sedikit bawang dan chili potong2. Nugget ayam, drummet, fish fingers (baca dan perhatikan label kandungan karbohidrat)

PERHATIAN
1. Anda tidak boleh mengambil lebih 35gram net karbohidrat dalam sehari untuk badan masih membakar lemak.2. Kalau makan diluar, ambil saja lauk pauk dan sayur, grill chicken, ikan bakar, lamb/chicken chop dan berhati-hati akan karbohidrat tersembunyi.3. Kebanyakan chilli/tomato sauce ada kandungan gula yang tinggi, baca dulu label makanan dibelakang botol tersebut dan lihat kandungan karbohidrat setiap saiz hidangan.4. Kuat atau gravy untuk steak/lamb/chicken chop dan yong tau fu tinggi kandungan karbohidrat.5. Buah-buahan juga mengandungi kandungan gula yang tinggi. Elakkan dahulu sementara berdiet.6. Jangan minum minuman berkafien iaitu teh/kopi kerana kafein boleh memberhentikan proses pembakaran lemak

No comments:

Post a Comment

Post a Comment